Debatavond Dordtse puien

DebatDordtsePuien

In de Kunstkerk trok het debat over de Dordtse Puien een volle zaal. Onder de vele belangstellenden o.a. ondernemers uit de binnenstad, gemeenteraadsleden, bewoners, stedenbouwkundigen en architecten. Stichting DE STAD en Vereniging Oud Dordrecht willen met dit debat de aandacht vestigen op de verborgen kwaliteit in de stad die, wanneer de puien in oude luister kunnen worden hersteld, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de beleving van de oude binnenstad. Bij dit herstel kunnen ook eigentijdse oplossingen een rol spelen. Andere steden gingen Dordrecht voor. Zowel in Leiden als in Hengelo zijn succesvolle projecten aan de gang.

Stedenbouwkundige Saskia Hooijmaaijers introduceerde beide sprekers uit Leiden en Hengelo. Wim de Wolf, werkzaam bij de afdeling Monumentenzorg & Archeologie van de gemeente Leiden verhaalt in zijn inleiding over de verleidingstaktieken die zij hanteren om ondernemers en eigenaren te overtuigen hun puien aan te pakken. Wim Oosterhuis die als stedenbouwkundige bij de gemeente Hengelo werkzaam is heeft zo zijn eigen methodes om in de binnenstad de winkelpuien te verbeteren. Hengelo heeft een minder groot budget om eigenaren te stimuleren en zet ook daarom andere accenten in hun aanpak.

Na de pauze gaf Jeroen Markusse – architect en bestuurslid van Stichting DE STAD – zijn analyse van de situatie in Dordrecht. Tijdens het aansluitende forumdebat, onder leiding van Hendrik Jan Groeneweg, gaan naast de inleiders ook wethouder Jasper Mos en Arien van Pelt, voorzitter Stichting Centrummanagement Dordrecht met elkaar in debat. Een van de conclusies van de avond is dat er zeker interesse is vanuit ondernemers en politiek; het zal wel de nodige energie kosten om in deze tijd de verbetering van de grond te krijgen. De noodzaak wordt breed erkend, maar over het inzetten van financiele middelen wordt (hoe kan ook anders?!) nog verschillend gedacht. De komende maanden zal blijken of de ambities ook in beleid kunnen worden vertaald.

Bekijk de foto’s