Kansen voor de kades

9 maart 2016

activiteit: Kansen voor de kade

foto: Allard de Goeij

Het weidse waterfront van Dordrecht is prachtig. Maar de beleving vanaf de kades is beperkt. Geparkeerde auto’s en andere obstakels belemmeren het uitzicht en er is weinig te doen. Er komen kansen voor verbetering. Verschillende kades zijn toe aan groot onderhoud. En de waterveiligheid moet vergroot. Zijn slimme combinaties denkbaar: kunnen we het praktische met het aangename verenigingen?

Voor deze avond in Teekengenootschap Pictura zijn heel verschillende sprekers uitgenodigd om ideeën uit te wisselen en om inwoners en bestuurders te inspireren. Evelyn Jansen laat in een korte film zien wat er in Dordrecht zoal aan kades te vinden is en hoe er door deskundigen tegenaan wordt gekeken. Na het zien van dit kader introduceert Anneke van Veen als eerste Jan Brouwer, stedenbouwkundige bij de gemeente Amsterdam. Hij deelde de overwegingen die spelen bij het maken van nieuwe (en ook wat oudere) kades in Amsterdam. Voorbeelden uit o.a. Kopenhagen en Hamburg hebben ook voor Amsterdam als inspiratie gediend en tonen aan dat er veel meer mogelijk blijkt dan wat gebruikelijk is. Bij vele kades zijn functies toegevoegd die niet eerder waren toegepast in gebieden als de Houthavens en maken het verschil bij dergelijke ontwikkelingen.

Hans van Dalfsen is langdurig betrokken geweest bij de kustversterking van het centrumgebied van Katwijk aan Zee. Als projectleider namens de gemeente heeft hij vanaf het ontwerptraject bijgedragen aan een uniek project: de gecombineerde dijkversterking / parkeergarage in de duinenrij tussen centrum en Noordzeestrand. Deze stedenbouwkundige en landschappelijke ingreep laat zien dat door het maken van creatieve combinaties op meerdere niveaus winst te halen is.

Sylvia Karres, directeur van bureau Karres+Brands landschapsarchitecten, heeft zich vooraf goed ingeleefd in de Dordtse kades. Twee dagen is ze op pad geweest om te onderzoeken hoe de kades in Dordrecht worden gebruikt en wat er te verbeteren zou zijn. Zij ziet mogelijkheden te over in de volgens haar ‘mooiste openbare ruimte van Nederland’! Haar voorbeelden uit eigen praktijk en daarbuiten zijn overtuigend en geven vergezichten van prachtige groene waterfronten die spelen met de getijden. Functies die we nog niet hebben in Dordrecht, maar die het binnenstedelijk leven hier enorm zouden veraangenamen.

Stichting DE STAD hoopt dat ieder die er op 9 maart 2016 bij was en vooral de aanwezige bestuurders deze avond aangrijpen om meer te halen uit de potenties van de Dordtse kades. Beelden van de avond zijn hieronder te bekijken.