Water tekent de stad

17 maart 2016

activiteit: Première ‘Water tekent de Stad’

beeld: Evelyn Jansen

Stichting DE STAD Dordrecht wil in 2015 het thema WATER onder de aandacht brengen van iedereen die iets met water heeft. Alle aspecten van Dordrecht als WATERSTAD komen daarbij aan de orde vanuit het besef dat met water veel meer gedaan kan worden dan nu het geval is. De film ‘WATER tekent de stad’ maakt een onderdeel uit van dit speciaal samengesteld jaarprogramma. Deze documentaire van ongeveer één uur wordt gemaakt door cineaste Evelyn Jansen; de première vindt plaats in Dordrecht in 2015. De documentaire zal in het Engels ondertiteld worden en o.a. als relatiegeschenk dienen voor  waterbetrokkenen in andere steden.

WATER tekent de stad

WATER; we zijn er bang voor en moeten ons wapenen tegen overstromingen en ander gevaar.
WATER; we kunnen er aan verdienen, door het te gebruiken als infrastructuur of grondstof en hulpmiddel.
WATER; we kunnen er van genieten, want het heeft een fascinerende schoonheid en levert ons plezier bij het wonen en recreëren.

Om het gevaar te bestrijden, de economische potentie te benutten en de beleving te laten ontstaan ontwerpen we het landschap en de stad telkens opnieuw en trekken lijnen met dijken, kades, oevers en steigers. Water laat op allerlei manieren sporen achter in de stad.  De film gaat over de manier waarop het water de structuren in de stad in het verleden heeft bepaald en hoe mensen daar invloed op hebben. Water tekent de stad immers op 3 manieren. Mensen wapenen zich tegen het gevaar van het water, benutten het water als bron van verdienste of maken gebruik van het water om te recreëren en te genieten. De film blikt bij elk van de drie thema’s ook vooruit naar de toekomst. Zij laat zien op welke wijze overheden, bedrijven, architecten, stedenbouwkundigen en ingenieurs bijdragen aan concrete oplossingen voor de bedreigingen, het verdienvermogen en het plezier die in het water besloten ligt.

WATER tekent de stad: een inspirerend verhaal over de voortdurende uitdaging die het water oplevert en de kansen die in de komende jaren kunnen worden benut.

‘WATER tekent de stad’ vertelt een universeel verhaal, toepasbaar op Dordrecht maar ook op alle andere wereld(water)steden. Water tekent niet alleen Dordrecht maar ook Venetië, Zurich of New Orléans of welke stad verbonden met water ook. In de film zijn er wel veel lokale aspecten te zien van bewoners en plaatsen. Hiermee vormen de bewoners van Dordrecht een belangrijke doelgroep. Echter door de gevarieerde keuze van landelijke bekende personages die voor de film geïnterviewd worden zal deze documentaire ook buiten Dordrecht  op aandacht kunnen rekenen.

In de teaser (2 minuten) is te zien hoe water bijvoorbeeld Dordrecht tekent. Het laat de sfeer en de inhoud van de toekomstige documentaire zien die 1 uur gaat duren.