Waterpitch

schets inzending EGM

Tijdens de door DE STAD georganiseerde Waterpitch op maandag 16 juni 2014 in DordtYart heeft de jury uit totaal 19 inzendingen 5 projecten voorgedragen om verder uit te werken voor het in 2015 te houden Waterdebat.
> De inzending van Willem G. van der Wiel ‘Drechtstad, drie oevers, één brug’ bestaat uit de gedachte om drie voetgangers/fietsenbruggen op het drierivieren punt samen te laten komen zodat Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht met elkaar verbonden worden tot één stad.
> Het project ‘M06@Dordt’ van EGM-architecten wil de belevingswaarde van de binnenstad verbeteren door looproutes over de gebouwen en via verdiepte wandelgoten door de Voorstraatshaven. De beleving in op en boven het water werd door de jury bijzonder gewaardeerd.
> ‘Dynamisch Dordrecht’ van Cobelien Bruggeling en Cunera Smit oogstte lof vanwege de originele en duurzame aanpak om overhuifde lichtgevende waterfietsen zo uit te voeren dat ze met een handomdraai zijn te gebruiken als drijvende brug.
> Uit de totaal 5 inzendingen van architektenburo HET werden twee voorstellen geselecteerd om uit te werken. Drijvende stijgers in de Voorstraathaven voor het toegankelijk maken van wonen boven winkels  en de terras/winkel op het water.
> Goof van Vliet kwam met het idee om op de vuilnisbelt bij de 3e Merwedehaven een mooi oud scheepswrak te plaatsen als uitzichtpunt op de Biesbosch en de rivieren.

Een tweede reeks voorstellen vindt de jury al zo goed uitgewerkt dat ze deze van harte aanbeveelt voor uitvoering. Hiertoe behoren de ‘Herbouw van kraan Rodermond aan de Houttuinen’ van Wim van der Linden, ‘Dordtse Cultuur-brugwachtershuisjes’ van Lotti Hesper van de Stichting Brugwachtershuisjes, en het idee van Elisabeth van Heiningen om in de Bomhaven een extra aanlegstijger te maken voor passanten op zeilschepen, die de staande mastroute varen, om ze uit te nodigen een tijdje in de stad te verblijven. Het idee van Gerard den Toonder ‘Ruimte voor de Dordtenaar’ om een wandel-/fietsroute te maken in de Sliedrechtse Biesbosch werd ook sterk aanbevolen door de jury.

Gemeente Dordrecht, neem de uitdaging aan!

Stichting DE STAD vindt dat Dordrecht te weinig doet met het water en roept daarom 2015 uit tot WATERJAAR. Een heel jaar activiteiten als stimulans om beter en creatiever om te gaan met het water in- en om de stad. Hierin zullen de bij de Waterpitch geselecteerde projecten een rol gaan spelen, alsook in de door Evelyn Jansen in opdracht van Stichting DE STAD te maken film ‘Water tekent de stad’.