Winnaar Prins Clausbrug bekendgemaakt!

2 juli 2015

activiteit: Prijsvraag Prins Clausbrug: bekendmaking winnaar!

Wethouder Piet Sleeking feliciteert Rene van Zuuk en Wiljan Houweling, foto: Allard de Goeij

De prijsvraag voor de Prins Claus brug is gewonnen door René van Zuuk Architecten ism Wiljan Houweling (ABT) en Christian Nederpelt (Ingenieursbureau Boorsma) met het ontwerp ‘Dordtse Nereïde’.

De Driehoek van Ney & Partners eindigde als tweede, en Rijk in beleving, iconisch in zijn eenvoud van Powerhouse Company kreeg de derde prijs. De inzendingen Slow Motion van Quist Wintermans Architecten en SHISHI ODOSHI van Studio BF vielen buiten de prijzen.

De vijf genomineerde ontwerpteams hebben de afgelopen tijd hun plannen verder uitgewerkt en vanavond was het tijd om de winnaar van de prijsvraag bekend te maken. Deze beloftevolle avond, georganiseerd door Stichting DE STAD en de gemeente Dordrecht, had een prachtige start met een korte poëtische film van jurylid Evelyn Jansen over de vele bruggen die Dordrecht rijk is.

Voorzitter van Stichting DE STAD, Hendrik Groeneweg vroeg alle ontwerpteams naar hun overwegingen bij het plan dat zij instuurden. Zijn vraag om het openen van de brug met armbewegingen uit te beelden leverden de nodige hilariteit op, maar gaf ook inzicht in de verschillen tussen de inzendingen.

foto's: Allard de Goeij
foto’s: Allard de Goeij

Men was unaniem over hoe professioneel de prijsvraag is georganiseerd door Architectuur Lokaal; Paul Wintermans haalde nog wel de hoge kosten aan welke inzenders moeten maken om te kunnen meedoen. Om de spanning nog wat op te voeren lichtte eerst juryvoorzitter prof. Jan Brouwer delen van het juryrapport toe. In stevige bewoordingen werden de plannen op esthetisch, technisch en economisch vlak doorgelicht. Daarna maakte wethouder Sleeking het winnende ontwerp bekend.

De komende tijd zal het team van René van Zuuk samen met de gemeente de brug verder gaan uitwerken. Voor wie het juryrapport wil nalezen; dat kan hier. Alle andere beelden van de avond vind je hier.