Hout is hot!

11 maart 2020

Locatie: Raadzaal - Stadhuis Dordrecht, Stadhuisplein 1

Entree: gratis

Het roer moet om! Beton en staal moeten in de bouw, als het kan, plaatsmaken voor hout. Alleen zo kunnen we de uitstoot van CO2 terugdringen. Hoe pakken we dat aan? Over die opgave organiseert stichting DE STAD op woensdag 11 maart een inspirerende bijeenkomst. Deskundige sprekers zullen vanuit hun eigen terrein ideeën over houtbouw met bezoekers delen. Bouwers moeten volledig inzetten op hernieuwbare grondstoffen. Hout en bamboe winnen aan populariteit, zo melden ook de media. De uitzending ‘Houtbouwers’ van VPRO Tegenlicht was een ongekend succes. Hout is hot – en terecht vindt DE STAD! Het StadsLAB Spuikwartier en de debatavond ‘Over bomen’ besteedden eerder aandacht aan de verduurzaming van de stedelijke omgeving. De inspiratieavond ‘Hout is Hot’ gaat verder. Wat bepaalt voor bouwers, architecten, woningbouwverenigingen en ontwikkelaars de keuze voor hout? Hoe voeren ze hun missie uit? Hun verhalen zullen ongetwijfeld inspireren.

We zijn te gast in het Stadhuis, in de raadzaal met zijn prachtige, eeuwenoude houtconstructie. Wethouder Rik van der Linden zal als gastheer uit de doeken doen hoe de gemeente Dordrecht omgaat met duurzaamheid en circulariteit.

Tot de sprekers van de avond behoren in ieder geval:

• Veel mensen heeft Pablo van der Lugt van Green Matters al kunnen inspireren en tijdens zijn introductie laat hij zien waarom we niet anders kunnen dan ‘biobased’ denken en doen. Bekijk hier onder andere zijn TED-talk.
  • Directeur-bestuurder Elizabeth ter Borg van woningcorporatie Fien Wonen (Vijfheerenlanden / Hardinxveld-Giessendam) heeft bouwen met hernieuwbare grondstoffen tot een van hun belangrijkste uitgangspunten benoemd. Ze legt deze avond uit wat haar drijfveren zijn en gaat graag de discussie aan. Lees hier haar interview in Houtwereld over CO2-opslag.
  • Architect Lidewij Lenders vormt samen met Marije ter Steege en Sonja Spruit het Amsterdamse bureau MAATworks. Haar passie voor ‘bewust en gezond wonen’ heeft ze al in vele projecten kunnen laten zien, waaronder meerdere woningen uitgevoerd in (massief) kruislaaghout.

De uitzending ‘Houtbouwers’ van VPRO Tegenlicht is hier terug te zien.

> locatie: Raadzaal – Stadhuis Dordrecht, Stadhuisplein 1
> inloop: 19.30 uur, aanvang: 20.00 uur