Nooit Terug Festival 2019

22 juni 2019

activiteit: Nooit Terug 2019

Bart Moeyaert (foto: Allard de Goeij)

Eind juni werd Dordrecht dankzij Stichting DE STAD een festival rijker. Nooit Terug beleefde zijn eerste editie en stond helemaal in het teken van het woord. Dichters, rappers en singer-songwriters verzamelden zich met een grote schare liefhebbers op en langs het water van het Wantij. Het zonovergoten festival was direct een succes.

Stichting De Stad wilde met het evenement de Dordtse dichter en vertaler Jan Eijkelboom (1925 – 2088) eren. Zijn beroemde dichtregel ‘Wat blijft komt nooit terug’ was de basis voor de titel en voor een festival, dat zowel Dordtenaren als bezoekers van buiten bleek te trekken. Die aantrekkingskracht had ongetwijfeld te maken met de stevige line-up van performers. Lokale dichters mengden zich met literaire grootheden, onder wie Anne Vegter, K. Michel en de Belg Bart Moeyaert, die eerder dit jaar de Astrid Lindgren Memoral Award ontving, de officieuze ‘Nobelprijs voor de Jeugdliteratuur’. Ook waren er beroemde muzikanten, onder wie de Indiase saringi-speler Sabir Khan en de Dordtse singer-songwriter PollyAnna. Het Dordtse muziektheater Hollands Diep vertolkte gedichten van Eijkelboom.

Publiek en artiesten vermaakten zich in DordYart en Villa Augustus, maar zeker ook op het water. Speciaal voor de gelegenheid was fluisterboot Dordtevaar gereedgemaakt als podium voor woordkunstenaars. Wie alles wilde meemaken, kon rekenen op de broers Barone. Met hun elegante scheepjes brachten ze bezoekers van de ene naar de andere oever.

Nooit Terug 2019 was een startup festival. Gezien het succes zou er over twee jaar zomaar een vervolg kunnen komen. Gewoon verder met Nooit Terug.

Frits Baarda

Nog veel meer sfeerimpressies zijn hieronder e vinden. Lees ook het verslag van de uitreiking van de Nooit Terug – Poëzie Prijs!