Kopenhagen Waterstad

14 januari 2015

activiteit: Kopenhagen Waterstad

Kopenhagen inspireert als waterstad. Stichting DE STAD vond het de hoogste tijd om aandacht te schenken aan de dynamiek in de Deense hoofdstad. Onder de titel Kopenhagen Waterstad werd op 14 januari in Pictura een presentatie gegeven.

De bijeenkomst vormde het startschot voor het themajaar van 2015: ‘Water tekent de stad’. Stichting DE STAD organiseert rond dit onderwerp een reeks van interessante activiteiten. Het initiatief komt voort uit een groeiend besef dat Dordrecht nog veel meer van het omringende water kan profiteren.
Als er voor onze stad één voorbeeld is, dan is dat Kopenhagen, havenstad aan de zee. Een groot deel van het stedelijk leven speelt zich af bij het water.

Stedenbouwkundige Judit Bax en architect Hendrik Jan Groeneweg belichten de specifieke ligging van Kopenhagen aan de Øresund, de badcultuur en de transformatie van havengebieden tot spannende bestemmingen. Judit Bax verdiepte zich voor deze presentatie uitgebreid in de infrastructuur voor de fiets en overeenkomsten en verschillen op stedenbouwkundig niveau tussen Kopenhagen en Dordrecht. Een overview van de (moderne) architectuur, van Arne Jacobsen tot Bjarke Ingels, werd door Hendrik Groeneweg toegelicht en in perspectief geplaatst. Gezien de reacties zijn veel bezoekers geïnspireerd geraakt door hun verhalen…