Sneak Preview De Holland

Locatie: Burgemeester de Raadtsingel 97, Dordrecht

Entree: gratis, vooraf aanmelden

Terugblik: Sneak preview De Holland

LET OP: preview verplaatst naar zaterdag 31 januari 2015!

Gebouw De Holland werd in 1939 ontworpen door Sybold van Ravesteyn in opdracht van ‘Brandverzekeringsmaatschappij Holland van 1859’. Al bij oplevering was het gebouw omstreden, zoals blijkt uit het commentaar dat verscheen in ‘De 8 en Opbouw’: ‘Dit gebouw weerspiegelt niet de mensch, doch de élite, dat wil zeggen een hautaine minachting voor de grote massa der geteisterde menschheid’. Nadat het gebouw haar oorspronkelijke functie had verloren werd het in 1980 als supermarkt in gebruik genomen en werden er in 1988 twee metalen uitbreidingen aan toegevoegd. De gemeente kocht het pand, wees het in 2007 aan als gemeentelijk monument en probeerde het vervolgens te veilen; dat mislukte en De Holland kwam leeg te staan. De redding kwam in 2011 toen bekend werd dat het Nationaal Onderwijsmuseum zich hier wilde vestigen. Aan Bierman Henket architecten de opdracht om de ingrijpende restauratie tot een goed einde te brengen.Tijdens de sneak preview is het resultaat te bewonderen.

Janneke Bierman en Tijs van Ruiten, directeur van het Nationale Onderwijsmuseum, zullen een toelichting geven op het (bouw)proces. Aannemer Hazenberg, Monumentenzorg en andere betrokkenen bij de bouw zijn aanwezig om vragen te beantwoorden en iedereen rond te leiden.

(Deelname aan de rondleiding geschiedt geheel op eigen risico – Stichting DE STAD en de betrokken partijen aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor letsel of schade.)

> locatie: Burgemeester de Raadtsingel 97, Dordrecht
> aanvang: 14.00 uur
> entree: gratis
> LET OP:  vooraf aanmelden via info@stichtingdestad.com (het aantal plaatsen is beperkt)