nooit terug

woordfestival in de historische binnenstad van Dordrecht

tweede editie | 2 juli 2022

Nooit Terug Festival 2019 – Bart Moeyaert (foto: Allard de Goeij)

Nooit Terug is het woordfestival van Dordrecht dat dit jaar voor de 2e keer wordt gehouden. Het is vernoemd naar een van bekendste dichtregels van Jan Eijkelboom ‘Wat blijft komt nooit terug’.

Het festival vindt plaats op zaterdag 2 juli 2022 van 13.00 tot 21.30 uur in de historische binnenstad van Dordrecht. Woordkunst in tekst en muziek krijgt alle ruimte op de podia van Nooit Terug. De onlangs heropende Kunstkerk met 150 zitplaatsen is een van de twee plekken waar het festival zich afspeelt. De elektrische rondvaartboot de Dordtevaar vormt het varende 2e podium. Hier kunnen 30 personen per boottocht door de havens van de optredens genieten. Het programma is zo gemaakt dat de meeste artiesten een keer optreden in de Kunstkerk en op de Dordtevaar. Het is ook mogelijk om een heerlijke vegetarische maaltijd te bestellen zodat je niets hoeft te missen. Alle tickets voor optredens en eten vind je onderaan deze pagina.
Voor degenen die liever op afstand meekijken is er ook een livestream vanuit de Kunstkerk die wordt gehost door Via Cultura.

Na afloop van Nooit Terug vindt in de Kunstkerk de eerste editie plaats van het ‘Dordtse Boekenmarktbal’. Toegang tot het bal is gratis; reserveren kan hier.

WONEN
Thema van de editie 2022 is Wonen, een van de belangrijke thema’s van deze tijd waarin woningnood zich al enkele jaren aandient. ‘Alleen in mijn gedichten kan ik wonen’ dichtte Slauerhoff, de dichter die meer op reis dan thuis was. Een strofe uit een gedicht van Ingmar Heytze, een van de optredende dichters, luidt als volgt: ‘Ergens, denk je, staat een huis waarin je thuiskomt. Alles past.’

DICHTERS / PERFORMERS  en SINGER-SONGWRITERS / MUSICI
Het is gelukt om een prachtig divers programma samen te stellen met de volgende dichters / performers:

Het volledige overzicht met alle aanvangstijden is te vinden in het programma overzicht. Tickets voor de Kunstkerk, de Dordtevaar en de vegetarische maaltijd zijn hier te bestellen:

editie 2019

DICHTWEDSTRIJD: NOOIT TERUG PRIJS voor POËZIE
Iedereen in het Nederlands taalgebied tussen de 15 en 25 jaar kan een gedicht inzenden mits dat raakvlakken heeft met het thema ‘wonen’. In 2019 was dat het thema ‘water’. Een jury kiest uit de inzendingen drie genomineerden die tijdens het festival hun gedicht zullen voordragen. De winnaar krijgt een geldprijs van 300 euro en een publicatie in het literair tijdschrift Ballustrada. Nina van Tongeren won in 2019 de prijs. Lees hier alles over de dichtwedstrijd en hoe je mee kunt doen.

Organisatie
De organisatie van het festival is in handen van Stichting DE STAD in samenwerking met DOOR en de Bibliotheek aan Zet.

Ik steun graag Nooit Terug met een donatie!

(Tijdens het festival worden foto- en video-opnames gemaakt. Wil je liever niet in beeld? Laat het ons weten: info@stichtingdestad.com)