Nooit Terug Festival 2022

2 juni 2022

activiteit: Nooit terug festival

Kunstkerk (foto: Allard de Goeij)

In 2019 vond de eerste editie plaats van het Nooit Terug Festival, een kleinschalig festival dat een ode brengt aan het woord. Dichters, schrijvers, woordkunstenaars en singer-songwriters maakten zich op voor het langverwachte vervolg met de Kunstkerk als centraal podium. Daarnaast vormde fluisterboot de Dordtevaar het varende 2e podium dat dankzij het mooie weer op veel belangstelling kon rekenen.

Het evenement is schatplichtig aan de Dordtse dichter Jan Eijkelboom (1925 – 2088) van wie de dichtregel ‘Wat blijft komt nooit terug’ de basis vormde voor de naamgeving van het festival. Gevestigde namen en veelbelovende nieuwkomers vormde een divers gezelschap performers dat een afwisselend programma neerzette. Dichters als Abdelkader Benali en Ingmar Heytze traden bijvoorbeeld op naast Lisette Ma Neza en Moya de Feyter. Ook bij de singer-songwriters wisselden ervaring en nieuw talent elkaar af met onder andere Loulou Elisabettie, Heiko Dijker en Eva van Manen. Die sterke bezetting heeft dit jaar zeker bijgedragen aan het grote aantal (enthousiaste) bezoekers.

Belangrijk onderdeel van het festival was de bekendmaking van de winnaar van de Nooit Terug Prijs voor Poëzie. Net als bij het festival was het thema van de dichtwedstrijd dit jaar ‘wonen’. De jury was onder de indruk van het hoge niveau van de inzendingen. Wies Ruyters uit Eindhoven is unaniem uitgeroepen tot winnaar met haar gedicht ‘Perikelen van een polarisatiepineut’. Het gedicht zal als eerste worden gepubliceerd in het literair tijdschrift Ballustrada (najaar ’22). De tweede prijs was voor het gedicht ‘Welkom van Francesca Birlogeanu uit Beringen; nummer drie was Fleur van Beek uit Apeldoorn met Waar ik woonde.

Via Cultura heeft het gehele programma in de Kunstkerk via een livestream uitgezonden en deze in in z’n geheel terug te zien:

We bedanken graag alle dichters en performers die hebben opgetreden, de sponsoren, iedereen van Via Cultura, de Kunstkerk, Van Meel Sound & Lighting en alle organisatoren en vrijwilligers. In 2024 is er een nieuwe editie van het Nooit Terug Festival!

De foto’s die zijn gemaakt in de Kunstkerk en tijdens de performances op de Dordtevaar zijn hieronder te bekijken.